17 III po raz piąty odbył się Szkolny Konkurs Języka Rosyjskiego, w którym o laur zwycięstwa tradycyjnie walczyli uczniowie z klas II i III uczący się języka rosyjskiego. Przystąpiły do niego dwie pary dziewcząt z III a: Justyna Górska i Julia Rudka oraz Natalia Krzyżanowska i Martyna Popławska, po jednej parze z II a – Aleksandra Czepelinda i Natalia Lewandowska oraz z II b – Radosław Drąg i Bartosz Kaznowski, a także jedna para mieszana – Natalia Ciesielska (II b) i Weronika Olczyk (II a) i te właśnie dwie dziewczyny zajęły I m., II – Aleksandra i Natalia, III - Justyna i Julia, którym dosłownie po piętach deptali Radosław i Bartosz. Stawkę zamknęły Natalia i Martyna. W ciągu 45 min. należało zrobić 12 różnorodnych zadań, które nie sprawdzały teoretycznej znajomości materiału ortograficzno – gramatycznego, ale wymagały umiejętności jego praktycznego zastosowania. Niektóre zadania sprawiły ogromną trudność. Do takich należało pierwsze, gdzie z rozsypanych zdań trzeba było ułożyć opowiadanie. Z tym poradzili sobie jedynie chłopcy. Tylko nieco łatwiejszym było dziesiąte : po przeczytaniu krótkiego opowiadania trzeba było wywnioskować, jaką czynność powinien wykonać jeden z dwóch bohaterów. Właściwej odpowiedzi udzieliły Natalia i Martyna oraz Justyna i Julia. Żadnej parze nie udało się poprawnie odpowiedzieć na pytanie kończące wierszyk (zad. 11), chociaż wszystkie starały się policzyć, ile mysząt i kociąt niosły dzieci do Leningradu (Obecnie Sankt – Petersburg). Rozrzut był dość duży : od 4 do 2228 mysząt i od 12 do 532 kociąt. Najmniej kłopotów sprawiły następując e polecenia : 2 – 2 pary uzyskały maksymalną ilość punktów; 3 – 4 pary zdobyły po 100%, a piąta – 80 %; 8 – 3 pary ugrały po 100 %, a pozostałe 2 – 83 %. Co więc okazało się nie aż tak trudne? Konkursowicze wykazali się bardzo dobrą i dobrą znajomością leksyki związanej z artykułami spożywczymi, fonetyki(pisownia a wymowa grup spółgłoskowych), ortografii (m.in. pisownia znaku miękkiego) oraz wybranych aspektów gramatyki, a także … spostrzegawczością i pomysłowością. Konkurs został przeprowadzony w bibliotece szkolnej, która na ten czas znacznie zmieniła swój wystrój, a złożyły się nań na przykład flaga i mapa Rosji, matrioszki i samowar. Rusycystka, Anna Traczyk, zadbała o miłą atmosfer, jak też o słodki poczęstunek dla uczestników imprezy, który przygotowała własnym sumptem. Wszystkim zawodnikom, niezależnie od zajętej lokaty, dziękuję za udział w konkursie, gratuluję osiągnięć w nauce języka rosyjskiego i życzę sukcesów także w innych dziedzinach nauki.
A.T.
» więcej